GDPR och Google analytics
Personuppgifter får föras över till ett tredje land (utanför EU), endast om det finns en adekvat skyddsnivå i mottagarlandet eller om det finns särskilda garantier för att uppgifterna och de registrerades rättigheter skyddas. Google är anslutna till Privacy shield vilket i personuppgiftslagen ansågs som adekvat skyddsnivå för säker överföring av personuppgifter till tredje land. Det ska därför inte vara något problem ur GDPR-hänseende att använda sig av Google analytics.
Vidare anses inte statistik-cookien vara en betydande personuppgift. Detta är något som kommer att regleras bättre i en ny Cookie-lag som är på väg i EU. Målet är att minska dessa popup-rutor med aktiva samtycken. Man menar också att den gamla Cookie-lagen har misstolkats vilket man nu försöker reparera. Det man avsåg att göra med den gamla Cookie-lagen var att göra dig som konsument medveten om insamling av integritetskränkande insamling av data, tex att ett företag kan spara uppgifter i en cookie som berättar hur länge du samtalat med en annan person och på vilken plats du befann dig (tex om du använde en video-chatt-tjänst). Det var tänkt att den nya Cookie-lagen skulle träda i kraft tillsammans med GDPR, men det blir inte så. Det är oklart kring datumet i skrivandets stund.
"GDPR för kommunikatörer – tips och råd" table of contents
- GDPR för kommunikatörer – tips och råd
- Vi måste ha laglig grund for behandling av personuppgifter
- Vad är ett samtyckesavtal?
- Vad är ett modellavtal?
- Vad är ett allmänt intresse?
- Intresseavvägning och berättigat intresse
- Informationskrav
- Bildhantering
- Bilder i kommunens marknadsföring (sociala medier)
- Bilder på Facebook
- Kommunikation i sociala medier
- GDPR och Google analytics
- SKL:s konferens om GDPR (video)
- Frågor och svar
0 comments on “GDPR för kommunikatörer – tips och råd” Add yours →