Anonyma tips på polisen.se – inte så anonyma

Erik Hörnfeldt, en fd. journalist med datavetenskaplig bakgrund har granskat medias, de politiska partiers och myndigheters webbplatser – alla läcker dina personuppgifter till företag som lever på att göra pengar på personuppgifter. Polisens sida för anonyma tips är inget undantag. Det gör att tipsen inte är så anonyma, menar Hörnfeldt.

Sedan igår pågår det ett mediedrev mot Facebook efter att en gammal nyhet blossat om att ett företag vid namn Cambridge Analytica olovligen använt data som de samlat från Facebook och sålt det vidare till bland annat PR-byråer som målgruppsanpassar annonser. Internationella medier var inte sena med att påbörja ett mediedrev mot Facebook. Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, har publicerat ett genomtänkt och välformulerat svar kring det hela. (Kanske inte så konstigt att han gjorde det, när värdet för aktien föll med 7% första dagen och sedan ytterligare 5.5%, vilket gjorde Zuckerberg ca 9 miljarder dollar fattigare. Han repar sig nog.)

Men så dök frågan upp: hur sköter mediabolagen sig själv då i denna fråga? Den frågan ställde Erik Hörnfeldt och började titta på olika webbplatsers cookieanvändning. Cookies i sig är inte farlig om man använder dem för ha koll på webbtrafiken, eller för funktionen som gör att en hemsida minns vilka skor du lagt in i kundkorgen på en webbplats. Men cookies kan också användas för att spåra dina surfvanor. I Polisens fall kan alltså, rent teoretiskt, företagen som har sina cookies där, ha koll på att du varit på sidan och vad du gjort där.

Problemet blir därför snarare vem man tillåter lägga cookies på ens webbplats: Om man låter svenska och internationella annonsbolag, eller andra aktörer, placera sina cookies på ens egna hemsida, har man då kontroll över den information som tredje part samlar in? Vad gör tredje part med informationen som de samlar in? Det är just detta som är problematiskt – eftersom man inte har kontroll och man vet inte hur denna data används, sprids eller säljs. Facebook har koll. Media har det inte, menar Joakim Jardenberg, rådgivare inom media och internet.

Det är många intressanta frågor som dyker upp ut medie- och publikperspektiv. Kommer media att uppmärksamma detta, det vill säga granska sig själv och visa ödmjukhet när de förklarar hur cookien funkar? Eller kommer de inta samma aggressiva ställning som de gjort mot Facebook? Troligtvis inte. Kommer de genomföra ändringar i smyg? Hur kommer publiken, vi medborgare, att reagera efter all denna uppmärksamhet kring Cambridge Analytica och Facebook? Kommer vi att öka användningen av adBlocks för att blockera ut annonsföretagen, tejpa för vara kameror på laptoppen och börja använda incognitofönster i webbläsaren? Förhoppningsvis kan jag en dag innan sommaren återkomma med svar på dessa frågor.

 

Ping: intressant

0 comments on “Anonyma tips på polisen.se – inte så anonymaAdd yours →

Lämna en kommentar